Genetika buňky |
operon promotor gen induktor represor korepresor plazmidy chromozomy - homologické histony chromatidy centromera karyotyp lokus chromozomová mapa mitóza - profáze, metafáze, anafáze, telofáze meióza - heterotypické dělení, homeotypické dělení segregace rekombinace - crossing-over genom genotyp fenotyp vazbová skupina genové inženýrství
Jelínek J., Zicháček V.: Biologie pro střední školy gymnazijního typu, kapitola Genetika prokaryotické buňky, Genetika eukaryotické buňky
1. Zopakujte si základní pojmy pomocí křížovky:
2. Mitóza - procvičte si jednotlivé fáze mitózy v následujícím cvičení.
3. Podle následujícího obrázku srovnejte mitózu a první meiotické dělení (heterotypické):
a) V čem se oba děje shodují a v čem zásadně liší? b) Které dva děje probíhající během prvního meiotického dělení jsou důležité pro variabilitu buněk? Objasněte jejich
4. Popište eukaryotický chromozom a odpovězte na otázky. Pomoci vám mohou následující odkazy:
http://genetika.wz.cz/chromosomy.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Chromozom
a) Jak se nazývá děj, při kterém se nukleohistonové vlákno ohýbá, stáčí a skládá a chromozomy se stávají viditelné? b) Ve které fázi buněčného cyklu jsou chromozomy nejlépe pozorovatelné? c) Které dvě základní složky tvoří chromozom? d) Kolik molekul DNA obsahuje dvouchromatidový chromozom? e) Ve které fázi mitózy se dvouchromatidový chromozom dělí na jednochromatidové? f) K čemu slouží centromera? g) Co jsou telomery? Kterým číslem na obrázku jsou vyznačeny?
5. Následující cvičení obsahuje věty o genetice proaryotické buňky. K větám, které jsou správné, pište ano, k chybným pište ne.
Mikropeptidy – novinka buněčné regulace? Petr, Jaroslav. Mikropeptidy - novinka buněčné regulace [on line]. 16.07.2010. Dostupné z: http://www.osel.cz/index.php?clanek=5158
Svět je plný protimluvů. Kdo se pak může divit, když nekódující malé RNA nakonec přeci jen něco kódují. Při vzniku mikroRNA se nejprve tvoří tzv. vlásenka a z ní se pak odštěpí jednoduchý řetězec Není to tak dávno, co začaly biology, biochemiky a molekulární genetiky vzrušovat molekuly RNA, jež byly nepříjemně malé. Část odborníků považovala tyto molekuly za „molekulární smetí“. Ale našli se kacíři přesvědčení, že i velmi malé molekuly RNA, které zjevně nemohou kódovat žádný protein, mají v buňce své místo. Možná ti buřiči ani sami zpočátku nedokázali odhadnout, jak významné místo „malé RNA“ zaujímají. Nakonec se ukázalo, že tzv. malé nekódující RNA regulují fungování dědičné informace. Podílejí se na tzv. RNA-interferenci, při které se malé RNA postarají o sešrotování „velké RNA“ tak důkladně, že přeruší klasický tok informace na ose DNA – RNA – protein. I za tento objev byla udělena Nobelova cena. Další malé nekódující RNA – tzv. mikroRNA - dokážou brzdit a zřejmě i akcelerovat práci genů bez toho, že by musely ničit nasyntetizovanou RNA. Zoologická zahrada malých nekódujících má dnes tolik „chovanců“, že se v tom už asi vyznají jen mladí molekulární biologové s mozkem nezatíženým „omyly mládí“. Můžeme si být proklatě jistí, že i v našich buňkách kolotají mikropeptidy a podnikají tam věci, o jejichž podstatě a hlavně následcích nemáme zatím ani tušení. Skoro se chce vsadit, že výpadky v činnosti mikropeptidů budou „za kvedlačku“ v nádorovém bujení, neurodegenerativních onemocněních a řadě dalších životních průšvihů. A také se chce povzdychnout: Jak to všechno bývalo dřív všechno krásně jednoduché, přehledné a pochopitelné. A jak je to dneska spletité a komplikované. Jenže ono je to zároveň i úplnější a pravdivější, takže není nad čím vzdychat. Tedy – pokud se to nemusíte všechno učit ke státnicím nebo rigorózní zkoušce. |