Kruhoústí |
Doporučená literatura:
J. Jelínek, V. Zicháček: Biologie pro gymnázia, kapitola Kruhoústí J. Gaisler, J. Zima: Zoologie obratlovců, kapitola Kruhoústí M. Vlková, H. Hančová: Biologie II. v kostce, kapitola Kruhoústí J. Smrž, I. Horáček, M. Švátora: Biologie živočichů pro gymnázia, kapitola Kruhoústí M. Papáček, V. Matěnová, J. Matěna, T. Soldán: Zoologie, kapitola Kruhoústí
Zajímavé odkazy:
1. Popište vnější stavbu těla mihule podle obrázku:
Zdroj obrázku: etc.usf.edu
2. Popište vnitřní stavbu těla mihule podle obrázku:
Zdroj obrázku: etc.usf.edu
3. Přečtěte si následující text, prohlédněte obrázky a pojmenujte tohoto zástupce kruhoústých jeho rodovým i druhovým jménem. Odpovězte na doplňující otázky.
Dorůstám délky 1,2 m a hmotnosti 3 kg. Žiji v moři, rozmnožuji se však v řekách s rychlým tokem a kamenitým dnem. Po vytření hynu. Moje larvy žijí v bahně a živí se mikroskopickými organismy. Po 6-8 letech se měním v dospělce. Tak žiji asi 3 roky. Přisávám se na ryby a parazituji na nich několik dní, dokonce i několik týdnů. Usmrtím mnoho ryb, ale ještě více jich uhyne následkem poranění. Jsem rozšířená v severní části Atlantského oceánu, na západě od Floridy po Grónsko, na východě od Středozemního moře až po severní Norsko. Moje maso je chutné. Kdo jsem?
Zdroj obrázků: cs.wikipedia.org, www.guh.edu
a) Je tento zástupce kruhoústých parazit, predátor nebo nekrofág? b) Jak rybám škodí? c) V které části světa je nejčastěji konzumován?
4. Přečtěte si následující text, prohlédněte obrázky a pojmenujte tohoto zástupce kruhoústých jeho rodovým i druhovým jménem. Odpovězte na doplňující otázky.
Dorůstám 19 cm a v dospělosti mám vždy tupé zuby.Žiji stále ve sladké vodě, nejsem parazitická. Vyhovují mi menší přítoky daleko od moře. Ve 3-4 letech se v létě měním z larvy v dospělce.V následujícím roce se třu, od té doby nepřijímám potravu. Po vytření hynu. Kdo jsem?
Zdroj obrázků: cs.wikipedia.org, www.guh.edu, csopvlasim.cz
a) Jak častý je výskyt tohoto živočicha v našich vodách? b) Jaké životní prostředí je pro něj nejvhodnější? Jaké má ekologické nároky? c) Co víte o jeho ochraně v ČR?
5. Přečtěte si následující text, prohlédněte obrázky a pojmenujte tohoto zástupce kruhoústých jeho rodovým i druhovým jménem. Odpovězte na doplňující otázky.
Jsem mořský živočich dlouhý až jeden metr. Mé hadovité tělo bez šupin produkuje obrovské množství slizu, který mě chrání před predátory i před vlivy vnějšího prostředí. Anatomicky jsem hermafrodit, funguje mi však jen jeden typ pohlavní žlázy.Nemám stadium larvy. Kdo jsem?
Zdroj obrázků: cs.wikipedia.org, www.guh.edu, commons.wikimedia.org
a) Popište ústní otvor tohoto živočicha. b) Jakým způsobem získává potravu?
6. Přečtěte si následující text, prohlédněte obrázky a pojmenujte tohoto zástupce kruhoústých jeho rodovým i druhovým jménem. Odpovězte na doplňující otázky.
Navzdory svému českému druhovému jménu jsem v dospělosti mořským druhem. Žiji při evropských březích a před rozmnožováním vstupuji do řek, pokud mi to nezamezí přehrady a jezy. V českých vodách se od počátku 20. století nevyskytuji ani já, ani moje larvy. Kdo jsem?
Zdroj obrázku: cs.wikipedia.org
a) Proč tohoto živočicha v našich vodách nenajdeme? b) Dala by se tato situace změnit? Jak?
|